1. Toepassingsgebied
    1.1. Alle opdrachten worden uitsluitend uitgevoerd conform de hierna volgende algemene
    voorwaarden. De klant gaat bij opdrachtverstrekking akkoord met deze voorwaarden.
    1.2. De algemene voorwaarden van de klant, of enige andersluidende algemene voorwaarden in
    orders, bestelbons of andere, zijn niet van toepassing, behoudens een uitdrukkelijk en schriftelijk
    akkoord tussen de partijen.
    1.3. Zo er uitdrukkelijk schriftelijk de voorkeur gegeven wordt aan een afwijking van deze
    voorwaarden of aan een bijzondere overeenkomst, blijven deze voorwaarden minstens op
    aanvullende wijze gelden.
  2. Offertes, totstandkoming van de overeenkomst
    2.1. Offertes worden gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder verplichting vanwege Klusdienst-OK. Offertes gelden steeds enkel voor de in de offerte vermelde tijd, in principe 15 dagen na
    opmaak.
    2.2. Uit offertes, prijsopgaven of (raam)overeenkomsten uit het verleden kunnen geen rechten
    ontleend worden voor toekomstige opdrachten.
    2.3. Alle prijsopgaven zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
    2.4. De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke of mondelinge bevestiging door de klant van de offerte
    van Klusdienst-OK of (indien geen offerte is uitgebracht) door schriftelijke, mondelinge of online
    bevestiging van Klusdienst-OK van een door de klant verstrekte opdracht. De klant is verplicht om
    binnen de zeven 7 werkdagen alle nodige documenten te bezorgen aan Klusdienst-OK, bij gebreke
    waaraan de opdracht van rechtswege en zonder enige nodige communicatie wordt beëindigd
    lastens de klant, wordt Klusdienst-OK ontlast van enige verbintenis en aansprakelijkheid. De klant zal
    in zulk geval een nieuwe offerte dienen aan te vragen.
    2.5. De klant is diegene die de opdracht heeft gegeven, tenzij uitdrukkelijk blijkt dat deze handelt in
    naam en voor rekening van een derde en alle nodige gegevens, zoals naam, adres en
    facturatiegegevens, van deze derde tegelijkertijd zijn overgemaakt aan Klusdienst-OK.
    2.6. Klusdienst-OK is niet verantwoordelijk voor de onvolledige of onjuiste opgave door de klant van de
    facturatiegegevens. Indien de klant een correctie vraagt van een uitgeschreven factuur, zal een
    administratieve kost van € 50,00 worden aangerekend.
  3. Honorarium en betaling
    3.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf de aanvaarding door de klant van de offerte vanKlusdienst-OK. Vanaf dat moment is de klant betalingsplichtig.
    3.2. Ingeval de opdrachtgever niet de klant zou zijn, (zie sub 2.6) blijft de opdrachtgever
    desalniettemin hoofdelijk, minstens in solidum, gehouden tot betaling van alle met zijn opdracht
    corresponderende facturen.
    3.3. De facturatie bij klusopdrachten gebeurt in 3 stappen: – De eerste afrekening, gelijk aan 30 %
    van het totaalbedrag, vindt plaats als voorschot. – De tweede afrekening, gelijk aan 30 % van het
    totaalbedrag, vindt plaats bij bestelling materialen. – De derde en finale afrekening, voor het restbedrag (gelijk aan 40 % van het totaalbedrag), vindt plaats wanneer de klusopdracht opgeleverd is. Tenzij anders overeengekomen tussen beide partijen en uitdrukkelijk vermeld.
    3.4. Elke factuur, waarvan het bedrag niet of niet volledig op de vervaldag is vereffend, wordt van
    rechtswege vermeerderd met een forfaitaire en onverminderbare schadevergoeding, gelijk aan 10 %
    van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 200,00, zonder dat een ingebrekestelling
    nodig is. Bovendien is van rechtswege een verwijlinterest verschuldigd gelijk aan de wettelijke
    intrestvoet overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 tot bestrijding van de betalingsachterstand
    inzake handelstransacties, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Elke
    begonnen maand wordt hierbij als een volledige maand beschouwd. Gedeeltelijke betalingen zullen
    eerst worden aangewend ter dekking van kosten, intresten en schadevergoedingen om daarna in
    mindering te worden gebracht van de hoofdsaldi.
    3.5. In geval van niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle
    openstaande facturen en/of schulden onmiddellijk opeisbaar en heeft Klusdienst-OK het recht, zonder
    enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere leveringen en/of prestaties op te
    schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen onverminderd haar aanspraak tot
    schadeloosstelling.
    3.6. De klant dient de facturen van Klusdienst-OK in geval van betwisting, door middel van een
    aangetekende brief te protesteren binnen de 8 kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op
    straffe van verval.
  4. Leveringstermijn
    4.1. De levering- en/of uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn
    derhalve niet bindend voor Klusdienst-OK, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen werd tussen betrokken
    partijen. Vertraging in de levering en/of uitvoering kan evenwel nooit aanleiding zijn tot boete,
    schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of weigering om de klusopdracht in ontvangst
    te nemen bij oplevering.
    4.2. Klusdienst-OK kan op geen enkele wijze verantwoordelijk gehouden worden voor het verlies van
    zending door derden of beschadigingen tijdens de verzending.
  5. Uitvoering, wijzigingen en intrekking van opdrachten
    5.1. Klusdienst-OK zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen
    van goed vakmanschap uitvoeren.
    5.2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Klusdienst-OK
    het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden, al dan niet in onderaanneming.
    5.3. Elke wijziging van de opdracht door de klant dient schriftelijk te gebeuren en geeft in principe
    aanleiding tot een nieuwe offerte, en dit naar eigen inzicht en beslissing van Klusdienst-OK. Klusdienst-OK
    is in dat geval gerechtigd de termijn en/ of het honorarium aan te passen of de opdracht alsnog te
    weigeren.
    5.4. Elke annulering van de overeenkomst door de klant dient te gebeuren per aangetekend
    schrijven. Zij is slechts geldig mits uitdrukkelijke aanvaarding door Klusdienst-OK. In geval van
    aanvaarding van de annulering is de klant, naast de vergoeding van de reeds geleverde prestaties,
    een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 25% van de prijs van de offerte, tenzij Klusdienst-OK
    een hogere schade aantoont.
  6. Overmacht
    6.1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in
    de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
    voorzien, waarop Klusdienst-OK geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor Klusdienst-OK niet in staat is
    haar verplichtingen na te komen. Daaronder worden in ieder geval, maar niet uitsluitend, begrepen:
    brand, ongeval, ziekte, werkstaking, oproer, oorlog, maatregelen van overheidswege en
    transportbelemmeringen.
    6.2. Bij overmacht worden de verplichtingen van Klusdienst-OK opgeschort. In dat geval is zij enkel
    verplicht te leveren, dan wel haar andere verbintenissen uit te voeren, van zodra dit redelijkerwijze
    mogelijk is.
    6.3. Indien de periode, waarin door overmacht, nakoming van de verplichtingen door Klusdienst-OK niet
    mogelijk is, langer duurt dan twee maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te
    ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
    6.4. Indien Klusdienst-OK bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen
    heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is Klusdienst-OK gerechtigd
    het reeds uitgevoerde afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen, als
    betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
  7. Design
    7.1. Verzending van de benodigde stukken voor het design- en/ of programmeerwerk is steeds voor
    rekening en op risico van de klant.
    7.2. De klant zal vooraf of tijdens de uitvoering van de overeenkomst aan Klusdienst-OK alle inlichtingen
    evenals documentatie en terminologie verstrekken die nodig zijn voor de goede uitvoering van de
    gevraagde prestaties.
    7.3. Klusdienst-OK is niet aansprakelijk voor schade die direct of indirect het gevolg is van incorrecte of
    onvolledige gegevens die werden verstrekt door de klant.
  8. Aansprakelijkheid
    8.1. In geval er zich gebreken voordoen en deze tijdig worden gemeld, heeft Klusdienst-OK de keuze om
    de gebreken te herstellen of hiervoor een schadevergoeding te betalen.
    8.2. De schadevergoeding waartoe Klusdienst-OK op basis van deze overeenkomst kan aansprakelijk
    zijn, wat ook de oorzaak, de aard of het voorwerp van de vordering is, zal maximaal 75 % bedragen
    van de waarde, exclusief BTW, van de offerte.
    8.3. In geval de klant aanspraak meent te kunnen maken op zulk een vergoeding dient hij de
    gebreken en zijn schade op ontegensprekelijke wijze te bewijzen. Het is hem niet toegelaten betaling
    van openstaande facturen in te houden of uit te stellen.
    8.4. Klusdienst-OK zal niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor: Gebreken veroorzaakt door de
    dubbelzinnigheid van de geleverde documenten of mondeling gegeven informatie door de klant;
    Gevolgschade en/of enigerlei onrechtstreekse schade, met inbegrip van o.m. gebruiks – en
    winstderving, verwisseling of beschadiging van elektronische gegevens.
  9. Ontbinding
    9.1. Klusdienst-OK is, indien de klant niet aan zijn verplichtingen voldoet, of in het geval van kennelijk
    onvermogen, vereffening of faillissement van de klant, gerechtigd de overeenkomst geheel of
    gedeeltelijk te beëindigen, dan wel de uitvoering ervan op te schorten, zonder tot enige
    schadevergoeding gehouden te zijn.
  10. Geschillenregeling
    10.1. Indien bij gerechtelijke uitspraak een of meer artikelen van deze voorwaarden ongeldig
    worden verklaard, zullen overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht
    blijven en zullen Klusdienst-OK en klant in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging
    van de nietige, dan wel vernietigde bepalingen op te maken.
    10.2. Een eventueel in gebreke blijven van Klusdienst-OK om de uitvoering te eisen van de bepalingen
    van deze algemene verkoopsvoorwaarden, zal geen afstand van of verzaking aan de toepassing van
    deze of enigerlei andere bepaling kunnen impliceren.
    10.3. Op alle onder deze voorwaarden gedane offertes en gesloten overeenkomsten is uitsluitend
    het Belgische recht van toepassing.
    10.4. In geval van geschillen omtrent de interpretatie, de toepasselijkheid, de beëindiging, de opzeg
    of de uitvoering van de overeenkomst, dan wel de inhoud van deze voorwaarden of enige andere
    hiermee gelieerde onderwerpen, met uitsluiting van de betaling van onbetwiste facturen, verbinden
    de partijen zich ertoe om vooraleer enige gerechtelijke actie te ondernemen, een beroep te doen op
    bemiddeling door een erkend bemiddelaar, en dit op straffe van onontvankelijkheid.
    10.5. Onverminderd bovenstaand gegeven, en voor alle andere kwesties, zullen alle geschillen, direct
    of indirect uit de overeenkomst voortvloeiend of daarmee verband houdend, bij de Belgische
    territoriaal bevoegde rechter te Turnhout aanhangig worden gemaakt, die uitsluitend bevoegd is